Meest gestelde vragen

1. Wat houdt 'emotionele fitness' eigenlijk in? 

2. Wanneer is 'emotionele fitness' iets voor mij?

3. Op jullie website staat 'voor gezonde mensen', wat bedoelen jullie daarmee?

4. Wat zijn volgens jullie de 'vier pijlers van je gezondheid'?

5. Wat kan ik verwachten van een CHECK-INN en CHECK-INN-PRO sessie?

6. We doen toch geen kringgesprek?

7. Wat zijn jullie '7 principes'?

We doen ons best om onze 'Meest gestelde vragen' steeds uit te breiden. Blader ook eens door onderstaande video's. Nog niet gevonden wat je zoekt? Aarzel dan niet en stuur ons je vraag via het contactformulier. Een van ons zal contact met je opnemen.

1. Wat houdt 'emotionele fitness' eigenlijk in?

Emotionele fitness helpt je om emotioneel gezonder te worden. Iedereen heeft toch zo zijn eigen problemen? 

We zijn gewend om ons 'denken' te gebruiken om emotioneel voor onszelf te zorgen. Door het probleem eerst in onszelf te analyseren, bedenken we vervolgens een strategie om dit probleem op te lossen. Herkenbaar?

Wij willen je een nieuwe ervaring meegeven hoe je kunt zorgen voor je emoties. De methode die wij hebben gebruiken zien wij als de basis van je emotionele gezondheid. Hierbij gaat het uitsluitend om het ontdekken, ervaren en serieus nemen van je emoties door (1) ze te onderzoeken, observeren en ervaren, (2) juist niet naar oplossingen te gaan maar te constateren wat er nu in je leeft, en (3) om dit in contact te doen met gelijk gestemde en gemotiveerde mensen. Zo werkt het ook preventief voor een goede gezondheid. Maar oordeel gerust, je zult versteld staan van de effecten. 

2. Wanneer is 'emotionele fitness' iets voor mij? 

Oké, je bent gezond maar je (h)erkent ook het gevoel dat er 'meer in het leven zit' dan je nu ervaart. Toch? En dan hebben we het niet over een hoger salaris, een getrainder lichaam of meer instagram volgers. Jouw geluk zit van binnen, en dat neem je 'damn serious'. Herken je je hierin? Twijfel niet langer, emotionele fitness is iets voor jou!

Twijfel je nog?

Mogelijk herken je je hierin, wat emotionele fitness is iets voor jou als: 

  • je terugkerende emoties en gedachten ervaart die je weerhouden om te zijn wie je werkelijk bent.

  • je huidige leven te weinig momenten van rust biedt en je wil ervaren waar het leven eigenlijk om draait.

  • je die oppervlakkige smalltalk met je vriend(innen) en collega's zat bent en je graag een echt gesprek wil.

  • je weet dat je dingen anders wil in je leven, maar je geen behoefte hebt aan advies of mening van anderen.

  • je het overweegt om naar een coach of therapeut te gaan maar de drempel nog te hoog is.

Twijfel je nog steeds?

Misschien moet je het gewoon eens ervaren. Kom gerust langs om het eens te proberen. Spreek je liever eerst even een van ons, dat kan! Stuur ons een berichtje via het contactformulier en iemand neemt contact met je op.

 

 

3. Op jullie website staat 'voor gezonde mensen', wat bedoelen jullie daarmee?

Ondanks dat gezond zijn niet te definiëren is, hebben wij daar wel een duidelijk beeld bij. Gezonde mensen zijn mensen die alle 4 pijlers van hun gezondheid heel serieus nemen. Dat wil zeggen: fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel.

Gezond zijn betekent voor ons dus niet dat je steeds sneller de Dam-to-Dam loopt of langer in een ijsbad kan zitten. En ook niet dat je altijd die Ben&Jerry's laat staan en een streng vegan dieet volgt. En ook niet dat je iedere dag mediteert en je leven wijdt aan een godsdienstige of spirituele stroming.

Gezond zijn betekent dat je de problemen die bij het leven horen (h)erkent en er verantwoordelijkheid voor neemt. Denk daarbij aan onzekerheid, stress klachten, moeite om een diepere verbinding aan te gaan (met jezelf en anderen), niet je ware potentie leeft en zingeving ervaart in je werk, je regelmatig ergens niet op je plek voelt etc. 

4. Wat zijn volgens jullie de 'vier pijlers' van je gezondheid'?

Voor we de vier pijlers uitleggen is het belangrijk om te benadrukken dat je gezondheid alleen rechtdoet als je het vanuit een holistisch perspectief benaderd. Simpel gezegd, betekent dit dat alles met elkaar te maken heeft. Maar wat dat 'alles' is, kun je onderverdelen in vier pijlers:  

  1. Fysiek: het fit en vitaal houden van je lichaam. Denk daarbij aan sporten, voeding, detox en rust.

  2. Mentaal: het ontwikkelen van nieuwe kennis en vaardigheden. Denk daarbij aan studie, werk, jobcoaching.

  3. Emotioneel: het bewustworden en ervaren van wat er in jou leeft. Denk daarbij aan lichaamsgerichte therapie. 

  4. Spiritueel: de verbinding met 'God/het Al/staat van eenheid' en weg van persoonlijke transformatie. Denk daarbij aan het volgen van een godsdienst of spirituele guru, (8-voudige pad van) yoga.

 

Deze vier pijlers dienen je een beeld te geven van de volledigheid van gezondheid. Tegelijkertijd moet je het niet te letterlijk nemen. Zoals gezegd, vanuit een holistisch perspectief is alles met elkaar verbonden en kun je niets in een hokje plaatsen.  

5. Wat kan ik verwachten van een CHECK-INN of CHECK-INN-PRO sessie?  

De CHECK-INN is echt de basis voor emotionele gezondheid. Je leert steeds in 20 minuten te ervaren hoe jouw lichaam continue informatie aan je geeft, die je tot nu toe vaak wegstopte en niet wilde ervaren. In een hele eenvoudige setup leer je je aandacht te richten op jezelf, en wat daar gebeurt. Om de beurt spreken we 4 minuten over wat we op dat moment ervaren. We gaan observeren wie we zijn. Zie het als meditatie 2.0.: je ervaart wat er is, én je leert het in contact brengen. Ook voor de luisteraars is het een oefening om echt aanwezig te zijn: ze zeggen niks, maar leren te voelen wanneer ze willen adviseren, het gesprek willen overnemen of een oordeel hebben. In deze basis-sessie gaan we nog niet met elkaar in gesprek. Dat kan pas als je deze basis-vaardigheid hebt. Wat we leren bij CHECK-INN is weer terug bij onze eigen ervaringen te komen, te uiten en van elkaar te horen. Kijk tenslotte ook nog even naar de 7 principes.

De CHECK-INN-PRO sessies zijn veel langer: 1:30 uur, en bevatten 4 vaste elementen. We starten met een geleide groepsmeditatie, waarbij je lekker op je stoel of op de grond mag gaan zitten. Daarna is er gelegenheid voor iedereen om een korte check-in van 1 minuut of enkele woorden te doen, waarin we je uitnodigen om eerlijk te delen hoe je er in dat moment bij zit. Daarna maken we groepjes van 3, en doen gedurende 45 minuten een werkvorm waarbij de 7 principes centraal staan. We sluiten af met een korte check-out van een paar woorden in de groep. De werkvorm in groepjes ziet er alsvolgt uit:

  • 5 minuten: Onderzoek: een persoon onderzoekt wat er in hem/haar leeft. De andere 2 personen luisteren maar reageren niet.

  • 5 minuten: Reflecties: de andere 2 personen vertellen wat met hen gebeurd is, nu ze dat gehoord hebben.

  • 2 minuten: Reflectie: de eerste persoon vertelt weer wat er met hem gebeurd is, nu dat hij of zij dat weer gehoord heeft.

Daarbij geldt, wat er gezegd is, is gezegd, en de volgende persoon is aan de beurt.

6. We doen toch geen kringgesprek?

Nee, we doen geen kringgesprek! In de basis versie van CHECK-INN is er al helemaal geen gesprek. In de PRO zitten (online of offline) wel in een grote (maximaal 15) kring, maar we doen geen kringgesprek. Specifiek: we delen wel en luisteren ook, maar we reageren niet op elkaar. Het is een van de moeilijkste elementen van de oefeningen: de aanwezigheid van anderen haalt ons uit contact met onszelf. Bij ons staat het contact met jezelf centraal, niet het contact met de ander. De 7 principes gaan je daarbij helpen, plus de aanwezigheid van zoveel gemotiveerde andere mensen en Therapy Club hosts. Bij de CHECK-INN oefenen we samen, en je zal zien na één of meerdere sessies: het is de basis van je emotionele gezondheid. 

7. Wat zijn jullie '7 principes'? 

In de sessies hanteren we de volgende 7 principes met elkaar. Ze lijken heel eenvoudig, maar dat is het helaas niet. Als je goed leest merk je dat we 'getraind' zijn om het tegenovergestelde te doen. Dus het is heel wat om het zo te doen:

  1. vertellen vanuit het gevoel (niet vanuit begrijpen)

  2. vertellen vanuit wat er nú gebeurt (niet destijds)

  3. vertellen vanuit jezelf (niet over jezelf)

  4. vertellen vanuit wat iets met jou doet (niet wat een ander jou aandoet)

  5. vertellen om te onderzoeken (niet te veroordelen)

  6. luisteren zonder oordelen

  7. luisteren zonder advies te geven

 
 
 
 
 
 
 
  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Social Icon